På et professionelt værksted bør der kun anvendes værktøj af høj kvalitet, selvom denne type er dyrere i anskaffelse frem for de helt billige typer værktøj fra Fjernøsten. Når man skal servicere sine kunder i værkstedet, så er der tale om en proces over mange år, hvor de tilfredse kunder naturligvis vil anbefale stedet til andre, hvilket med tiden vil kunne opbygge en stor og tilfreds kundekreds.

Man bør derfor budgettere med at have de mest universelle typer værktøj i en høj kvalitet, da de til gengæld vil kunne holde i en lang årrække og altid fungere upåklageligt, hvilket i det lange løb også er den billigste løsning. Det er både pinligt, sørgeligt og dårligt for værkstedets renommé, hvis man ikke kan udbedre normale forekommende fejl på grund af dårligt værktøj, så derfor bør man prioritere værktøjets kvalitet meget højt.

Standardværktøj på værkstedet

Et normalt autoværksted bør have mulighed for at klare forskellige opgaver på en bil, der måske skal repareres eller klargøres til syn. Et større værksted har måske også bilvask, malekabine og undervognbehandling, mens det i det mindste bør have en smøregrav eller en lift samt adgang til trykluft.

Man bør kunne skifte dæk og fælge samt afbalancere og spore disse, så der er således brug for et godt dækapparat. Man får også brug for diverse former for standard- og specialværktøj herunder:

  • Gaffelnøgler.
  • Fastnøgler.
  • Toppe.
  • Forlængere.
  • Torx.
  • Skruetrækkere med diverse former for kærv (Philips og posidrive).

Håndværktøj skal findes i helst mindst 2 eksemplarer og både have dimensioner efter amerikansk og europæisk standarder. Man har også brug for en mobil kran til at løfte tunge ting som en motor eller gearkasse ud af en bil, og en stor donkraft er også nødvendig. Til at presse bremseklodser og bremseskiver er der brug for hydraulisk tryk, så dette er også meget vigtigt.

Karosseriopgaver

Hvis man får en bil ind med meget rust, så skal der til at starte med klippes defekte områder ud af bilens karosseri, mens man med en stor pladesaks må tilskære et nyt stykke plade, der nu skal skrues eller svejses fast på bilen. Eventuelle svejsninger skal derefter slibes ned og måske spartles med plastic padding, før bilen er klar til grunding og lakering.

Kort sagt får man derfor brug for en masse hydrauliske værktøjer samt håndtænger til kabelsko, mekaniske krympeværktøjer, manuelle klippeværktøjer, ledningsstrippere, hydrauliske værktøjer til konnektorer og meget mere. Man kan finde håndtænger til kabelsko og andre professionelle apparater hos Hans Følsgaard, der er specialist i at levere professionelt værktøj til industrivirksomheder og herunder autoværksteder.